Розбробки уроків


Ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів.
 Фанера та ДВП в конструюванні об’єктів технологічної діяльності.

Конспект уроку у 6 класі
Тема.  Ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів. Фанера та ДВП в конструюванні об’єктів технологічної діяльності. Підготовка заготовок до роботи.
Мета:
Навчальна:  Забезпечити засвоєння уявлень учнів про види оздоблення виробів із фанери та ДВП ажурним випилюванням; засвоєння знань про конструкційні матеріали та їх вибір; навчити вибирати виріб для виготовлення та підбирати для нього матеріал.
Розвиваюча: сприяти розвитку уяви, образному мисленню, формуванню і розвитку самостійності;
Виховна:  формування почуття відповідальності та бережливого ставлення до навколишнього середовища; виховувати естетичні смаки школярів, бережливість та основи культури праці.
Основні поняття: ажурне випилювання,оздоблення,конструкційні матеріали, фанера, шпон, ДВП, ДСП.
Об’єкти праці: сувеніри, рамки,полички.
       Дидактичні засоби:
­   зразки об’єктів праці: минулорічні вироби, виготовленні ажурним випилюванням.
Обладнання: лінійка, олівець, друковані джерела інформації, фанера.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, геометрія, природознавство.
Практична робота: Вибір виробу та матеріалу для його виготовлення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
  I.            Організаційний момент.
-        Перевірка учнів готовності до уроку;
-        Наявність робочого одягу.
Створення емоційного настрою на уроці.
Добрий день. Сьогоднішній наш урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
То ж до праці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Нас оточує безліч потрібних речей. Усі вони не виникають самі по собі або за помахом чарівної палички, їх виготовили з  певних матеріалів люди. Всі вони необхідні нам при виконанні певної роботи, щоб полегшити працю людини або просто прикрасити нашу домівку.
Презентація виставки кращих творчих робіт учнів минулих років.
Як виготовити такі вироби і що потрібно знати і вміти для цього, ви дізнаєтесь і навчитесь на уроках трудового навчання.
                       II.            Повідомлення теми та мети уроку
Тема.  Ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів. Конструкційні матеріали та їх вибір.
Мета нашого заняття: Забезпечити засвоєння уявлень про види оздоблення виробів із фанери та ДВП ажурним випилюванням; засвоєння знань про конструкційні матеріали та їх вибір; навчити вибирати виріб для виготовлення та підбирати для нього матеріал.
Визначення завдань для учнів на урок
·         Учні повинні:
Ø     Знати, що таке ажурне випилювання;
Ø     Характеризувати види конструкційних матеріалів.
·         Учні повинні вміти:
Ø  Виконувати вибір виробу та підбір матеріалів для його виготовлення;
Ø  Дотримуватися правил безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання практичних робіт.
                    III.            Вивчення нового матеріалу
План.
1.       Ажурне випилювання виробів.
2.      Поняття про матеріали та їх властивості.
3.      Вибір виробу для виготовлення.
1. Ажурне випилювання виробів.
Нова річ має бути на тільки оригінальною, не менше захоплення повинна викликати і краса виробу. Тому одним із видів оздоблення виробів є ажурне випилювання.
Ажурне випилювання – вид декоративної обробки деревини, при якому намічені на плоскій поверхні узори візерунки випилюються за допомогою лобзика або викружної пилки. У пропильному різьбленні декоративність досягається ажурною сіткою.
Основи пропильної різьби - площинний наскрізний орнамент. Красиві узори дерев'яних смуг розташованих на фасадах будинків,домів. Завитки наскрізного рослинного або геометричного орнаментів чудово виглядає на тлі стіни. Найпоширеніший мотив – S - подібний завиток із закрученими кінцями. Дуже привабливі в пропильному різьбленні (або при випилюванні лобзиком, пилами) тварини та птахи. Цікаві мотиви змія, що в давнину був покровитель оселі, змій найчастіше набирає вигляду дракона.
У прорізній різьбі частіше використовують плоский орнамент та великі розрізи деревини. Виступаючий рельєф різного орнаменту виділяється на дерев’яному фоні. Прорізною різьбою прикрашають меблі та предмети домашнього вжитку.(слайд)
      




            

                          
     2.    Поняття про матеріали та їх властивості.
Деревина — основний матеріал для столярно-мебльового виробництва. З неї виготовляють фанеру, яку широко застосовують у народному господарстві i побуті.
Для виготовлення меблів, навчальних приладів, технічних моделей, іграшок використовують клеєну фанеру. Для виготовлення виробів із використанням ажурного випилювання, технічних моделей використовують переважно тонку фанеру – в 3 – 5 шарів.
Фанерою називають плоскі листи, склеєні з тонких пластин деревини. Фанера використовується як столярний матеріал. (додаток)
Ф
анера, залежно вiд способу виготовлення, буває стругана, пиляна i лущена. Стругану фанеру виготовляють струганням чи зрізуванням тонких листів деревини з колоди ножем, який рухається прямолiнiйно, насуваючись на колоду.
Пиляна фанера утворюється від розпилювання колоди на тонкі пластини. Клеєну фанеру виготовляють, склеюючи кілька листів шпону. Для склеювання беруть непарне число листів шпону: три, п’ять, сiм i т. д. Склеюють так, щоб у суміжних листах волокна були розмiщенi перпендикулярно одні до одних. Це надає більшої мiцностi фанері в усіх напрямах.
За якістю фанера поділяється на такі сорти: водостійка, особливо міцна, личкувальна, багатошарувата. Вологість клеєної фанери повинна дорівнювати 12—15%. Водостійкість фанери визначається водостійкістю клею, яким вона склеєна. Фанера при невеликій вазі має значну мiцнiсть як у поперечному, так і поздовжньому напрямах. Вона значно мiцнiша, ніж дошка такої самої товщини, i має велику пружність.
Маючи такі якості, фанера як виробничий основний i допоміжний матеріал знаходить дедалі більше застосування в промисловості. У школі використовують переважно тонку фанеру, у три-п’ять шарів.
Фанеру утворюють за допомогою склеювання непарної кількості листів лущеного шпону.
Для утворення міцної фанери шпон розташовують волокнами перпендикулярно до сусіднього шару.


Мал.2. Схема одержання фанери
Шпон — це тонкий (до 5 мм) лист деревини, який використову­ють для виготовлення фанери, оздоблення виробів, виготовлення су­венірів тощо.

Мал.1. Способи виготовлення шпону
ДВП  (деревоволокниста плита) – це конструкційний матеріал, який отриманий гарячим пресуванням дрібних волокон деревини та клеючих речовин.
Деревоволокнисті плити (ДВП) — плити, відлиті з деревної маси із наступним гарячим пресуванням або сушінням. Деревна маса і волокниста маса, одержувана шляхом стирання деревини.
Деревостружкові плити (ДСП) — плити, виготовлені шляхом гарячого пресування деревної стружки, змішаної із синтетичними смолами.
ДВП та ДСП застосовують у будівництві, меблевій промисловості.
( Демонстрація схеми «Технологія виготовлення  ДСП»)
3.      Вибір виробу для виготовлення.
Виріб, який обирають для виготовлення, повинен відповідати певним критеріям:
ü  Функціональність, ергономічність, технологічність;
ü  Повинен виконувати певні функції;
ü  Бути зручним для користування:
ü  Бути простим у виготовленні.
Виріб із фанери має відповідати таким основним вимогам: економічним, відповідність форми та розміру призначенню виробу, естетичний вигляд.
                    IV.            Формування вмінь та навичок учнів.
Практична робота: Вибір виробу та матеріалу для його виготовлення.
Інструменти та матеріали: лінійка, олівець, друковані джерела інформації, фанера.
Вступний інструктаж.
Завдання 1. Вибір виробу для виготовлення.
Користуючись банком  ідей, який є у шкільній майстерні, друкованими джерелами інформації та ескізами,які учні підготували дома, школярі обирають собі виріб для виготовлення. При цьому не забуваючи про вимоги до виробу.
Завдання 2.Вибір матеріалу для виготовлення виробу.
(технологія колективно-групового обговорення)
Послідовність виконання роботи:
§  Визначити товщину фанери залежно від призначення виробу.
§  Здійснити приблизний розрахунок матеріалу в залежності від розмірів виробу.
§  Відповідно до проведеної роботи дані записати у таблицю.
№ виробу
Матеріал
Товщина матеріалу, мм
Розміри матеріалу,мм





        Поточний інструктаж.
1.      Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів, консультацій.
2.      Звернути увагу на те, що розрахунок матеріалу зручно буде робити з використанням ескізних малюнків.
3.      Збирання даних для підведення підсумків уроку.
      Заключний інструктаж.
1.      Аналіз характерних помилок.
-        Цей етап проводиться у формі виставки кращих робіт учнів.
-        Аналіз запропонованих варіантів провести, як конкурс-захист власних розробок.
-        Учитель акцентує увагу на кращих ескізах, пояснює допущені помилки та методи їх усунення.

                       V.            Рефлексія.
Учні  повинні оцінити свою активність на уроці, корисність і цікавість форм подачі знань, захопливість уроку, колективну роботу. Вони можуть по ланцюжку висловитися про значущі для них цінності уроку:
­   Я дізнався...
­   Я навчився...
­   Я зрозумів, що можу...
­   Мені сподобалося...
­   Для мене стало новим...
­   Мене здивувало...
                    VI.            Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал і щоденники.
                 VII.            Завдання додому. Опрацювати матеріал. Обрати виріб для виготовлення (хто не визначився із цим на уроці).

Розробка уроку з образотворчого мистецтва, 5 клас

Тема: «Композиція у декоративному мистецтві – цілісність форми і декору. Орнаментальна композиція»

Асоціативно-образна форма. Засоби виразності графіки – пляма, силует, контур
Мета уроку
Навчальна:
- учні навчаються розпізнавати силуети форм (дерев, птахів, тварин);
- учні навчаються порівнювати виразні засоби графіки (лінія, контурна лінія, силует, пляма);
- учні навчаються передавати характер форми лінією, плямою, силуетом,
- учні навчаються аналізувати графічні засоби, що підкреслюють характер форми і тла.
Виховна:
- сприяти розвитку чуттєво-емоційного та естетичного сприймання світу;
- сприяти розвитку асоціативно-образного мислення, цілісного бачення, вміння виділяти основне в явищах і формах;
Розвиваюча:
- залучення учнів до системного пізнання, опанування техніками та прийомами образного виявлення як художньої основи для особистого самовираження;
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку:
Матеріали: кольоровий папір, картон, ножиці, ніж для паперу, клей, олівці, фломастер, фарби, пастель, кольоровий папір, альбом для малювання.
Техніка:
1. Кляксографія, силуетна графіка.
2. Авторська презентація .ppt «засоби виразності графіки – пляма, силует, контур».
План уроку
1. Вступне слово вчителя «засоби виразності графіки – пляма, силует, контур».
2. Розпізнавання силуетів форм (дерев, птахів, тварин)
3. Розпізнавання та порівняння виразних засобів графіки (лінія, контурна лінія, силует, пляма)
4. Порівняння та характеристика різних силуетів однієї форми. Аналіз графічних засобів, що підкреслюють характер форми і тла.
5. Виконання вправ на створення плям-силуетів птахів, тварин, образів.
6. Практична робота. Створення силуетів дерев, тварин на білому (чорному) тлі (контурна лінія, силует білий або чорний, техніка за вибором.
Хід уроку
1.  Вступне слово вчителя «засоби виразності графіки – пляма, силует, контур».
Слово графіка походить від давньогрецького графо - рисую, пишу. Графіка поділяється на види – станкова, ілюстрації, плакати, етикетки, поштові марки та ін. Лініями та плямами художник-графік символічно передає свої думки та почуття. В кольоровому відношенні графічні твори на відміну від живописних обмежені кількостю фарб.


Приклад. Плакат
Оглядаючи  твори графіки учні розповідають, що вплив творів графіки на уяву створюється  виразністю, лаконічністю та чіткістю форм.
Учні розпізнають та порівнюють різні виразні засоби графіки (лінію, контурну лінію, силует, пляму).
Учні вивчають терміни.
Силует – це графічне зображення натури, в основі якого лежить  малювання моделей сполошною темною плямою.
Учні підкреслюють, що виконуючи силуетні зображення, швидко навчаєшся бачити і точно передавати динамічність пози і характерні  особливості тіла тварин в різних положеннях. Здебільшого це профільне зображення.
Контур – це лінія, що передає зовнішні риси зображеного об’єкта, чи окремих його частин.
Практична робота
4.  Учні виконують вправи на порівняння та характеристику різних силуетів однієї форми.
5.  Учні виконують вправи на створення плям-силуетів птахів, тварин, образів.
6.  Учні виконують вправи на створення плям-силуетів птахів, тварин, образів.
Підведення підсумків

Вчитель робить висновки разом з учнями, обговорює окремі виступи та повідомлення учнів. Підкреслює, що декоративно-ужиткове мистецтво повинно перед усім задовольняти не тільки матеріальні, але й естетичні потреби людини. Виставляються оцінки за відповіді учнів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий